strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

recenzje

SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

07.06.2005 Agnieszka C. Filipiak

Chwilo trwaj – ale tylko po wiśniewsku, tylko w precyzyjnym brzmieniu, tylko w najnowszej przestrzeni Teatru Nowego.
Kolejne po „Ryszardzie III” i „Weselu” wielkie dzieło w interpretacji Wiśniewskiego ogląda się na bezdechu, ciągiem, z nasyconą czujnością. Doświadczamy maksymalnego zbliżenia przy jednoczesnej uważnej obserwacji tła, poznajemy różne aspekty stającego się gwałtu, bluźnierstwa, wyszydzania, wreszcie – zła.
Przedstawienie jest utkane autorsko i intymnie – znajdziemy tu motyw tańca, marazmu, osobnego Boga, portret zbiorowy i indywidualny wyrwany z rzeczywistości. Zachwycają misterne kostiumy, rewelacyjna (a tak często niedoceniana w teatrze) charakteryzacja, powoduje eskalację odbioru estetycznego „Fausta”. Barwny korowód postaci jest narysowany wyraźną, zdecydowaną, groteskową kreską; na szczególną uwagę zasługuje znakomity Mefistofeles (Mirosław Kropielnicki) oraz drugoplanowe postaci Mme Auerbach (Daniela Popławska w makijażu stylizowanym na Fridę Kahlo) i Trębacza (Radosław Elis po niezwykłej metamorfozie).Zespół Nowego przełamuje – przynajmniej częściowo – manierę sceniczną, funkcjonuje na najwyższych obrotach pędzącego czasu i pędzącej materii. Dzieło Goethego zostało precyzyjnie przeanalizowane i reżysersko skonstruowane, powstał samonakręcający się mechanizm zła, kakofonia dźwięków z dobrze rozegraną ciszą. Każdy element jest na swoim miejscu – niezwykle interesujący jest dla mnie moment zdejmowania kostiumu przez Fausta, scena ta stanowi cudzysłów dla formy, z którą dramat zmagał się przez stulecia.
Bardzo natarczywie wdziera się w pamięć widza tłum krzyżujący Chrystusa, tłum wyszydzający. Zło zwielokrotnione, jak u Andy’ego Warhola, odbija się powielając wzorzec w twarzach zjaw i zwykłych ludzi, rozbija się na części pierwsze, rozrasta, zakorzenia, rozsypuje się po scenie. Niezwykle ważnym zabiegiem jest próba nakreślenia portretu Mefistofelesa – w odniesieniu do portretu miłości, zbiorowej nienawiści, obojętności i wszechobecnego relatywizmu.
Mimo, iż przedstawienie jest mitologizowane, symboliczne, w scenach zbiorowych zaczyna pobrzmiewać popkulturowo, zastraszająco współcześnie.
Zmysłowość, intuicyjność – to cechy wiodące tego „Fausta”, jednak i tym razem całość jest niespójna, momentami pozbawiona przyczyn, skutków i interakcji. Jest to jednak kolejny charakterystyczny element stylizacji Wiśniewskiego – niektórych wyznawców geniuszu Kantora, drażni bliźniacze podobieństwo dykcji reżyserskiej, innych zachwyca wariacja na temat formy á la teatr Cricot. Mnie „Faust” rozbudził i – po raz pierwszy – autentycznie wzruszył.

Agnieszka C. Filipiak
zdjęcie: Teatr Nowy
przeciąg 3/57 2005



26.05.2013tylko
31.08.2008
Mamma Mia!
kinowa wersja musicalu

29.09.2006„Polska na przestrzeni wieków”Krzysztof Nowak
29.09.2006„Świat człowieka
– świat kultury”
Zuzanna Fimińska
01.06.2006„Fakty i liczby”

Ola K. Woźniak
01.06.2006Rozmowy o Biblii

Marta Tuchołka
10.03.2006 Wydawnictwo Naukowe PWN „Dzieje kultury francuskiej”

Magda Kwiatkowska
10.03.2006Wydawnictwo Naukowe PWN
„Historia literatury francuskiej”

Marta
Tuchołka
09.03.2006.„Skibą w mur”

Bendlewsky Tommy
22.09.2005UTKANA CODZIENNOŚĆ

Kasia Florek
10.08.2005O.B.O.R.A. z dobrą „ŁAWECZKĄ”

Henryk Cieszyński
04.08.2005Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

Joanna H.A. Sieg
22.07.2005„Polka. Medium, cień, wyobrażenie”

Henryk Cieszyński
04.07.2005METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

Agnieszka C. Filipiak
02.07.2005Bob Geldof ponownie poruszył Ziemię

Henryk Cieszyński
18.06.2005BLUBRANIE NA LODOWEJ

Joanna Sieg
07.06.2005SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

Agnieszka C. Filipiak
06.12.2004TWOJA MUZYKA: Hiszpański dla początkujących

Mateusz Pilarczyk
06.12.2004DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

Kasia Florek
05.12.2004OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

Agnieszka C. Filipiak
13.07.2004porównanie

 

Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński
- Kursy pierwszej pomocy