strona główna
wejdź na F O R U M
|
recenzjeKsiążka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”
Na początku było słowo...Rzeczywiście pierwszym komunikatorem międzyludzkim był język i mowa. Ta era rozpoczęła się wraz z pojawieniem się na Ziemi człowieka rozumnego- homo-sapiens. Przez kilkadziesiąt stuleci mowa nam wystarczała, ale nadszedł moment, że ludzie zapragnęli czegoś więcej. Nastała Era Pisma. Doskonalona przez kolejne tysiąclecia zapoczątkowała narodziny druku i dzięki niemu nastąpił przełom. Era Komunikowania Masowego. Potem już tylko telekomunikacja, informatyzacja, aż wreszcie mamy Erę Komputera. Tak ewoluował system komunikacji.
Książka Tomasza Gobana–Klasa wydana przez PWN pt. „Media i komunikowanie masowe” ma za zadanie odpowiedzieć na dwa główne pytania:
· Na czym polega i jak dokonuje się proces komunikowania masowego?
· Jakie są jego konsekwencje zarówno dla jednostek, jak i dla całego społeczeństwa?
„Media i komunikowanie masowe” to swoisty podręcznik, który ułatwia pracę i może być źródłem wiedzy dla studentów nauk politycznych, dziennikarstwa, psychologii czy filmoznawstwa.
Drogi Czytelniku! Zapraszam do podróży po świecie mediów...
I część nosi tytuł: „Podstawowe pojęcia i modele”.
W tym rozdziale autor przybliża nam hasło „komunikowanie się” i pojęcia z nim związane. Trochę historii i ogólnych wiadomości na ten temat. Przedstawia środki i formy komunikowania oraz najróżniejsze modele tego procesu np. model socjologiczny, percepcji czy falowy.
II część to podróż do „Początków i rozwoju badań”. Tutaj pojawia się historia prasy, chronologia mass mediów. Wyjaśnione jest pochodzenie tej nazwy, określony jej prekursor. Opisane są zarówno wzloty, jak i upadki historii medialnego rynku. Autor przybliża również wzajemne relacje pomiędzy mediami i strukturą społeczną, próbuje odpowiedzieć na nurtujące nas pytania: kto kontroluje media i w czyim interesie oraz czyja wizja świata (rzeczywistości społecznej) jest w nich przedstawiona?
Dalsza wędrówka po mediach i komunikacji to część III zatytułowana: „Analiza funkcjonowania mediów masowych”. Tutaj przeczytamy o działalności i organizacji mediów, o ekonomii. Czytelnik poznaje czysto teoretyczne prawa, które powinny rządzić tym światem - czysto teoretyczne, bowiem w niektórych państwach nigdy nie zostały wykorzystane w praktyce. Jak w Rosji czy Korei, w których nie ma wolności słowa, mediów, a ideologia liberalna jest potępiana.
Z tego rozdziału dowiemy się o zasadach mediów informacyjnych np. obiektywizmie, zasadzie sprawiedliwości czy wielostronności. W tym dziale odkryjemy też Kartę Etyczną mediów polskich, czyli siedem głównych zasad dla mediów i dziennikarzy. Karta głosi m.in. Zasadę tolerancji i szacunku (często łamana w naszym kraju), prawdy czy sprawiedliwości. Czytelnik znajdzie tu również podział na gatunki medialne i ich cechy, relacje występujące pomiędzy publicznością, a audytoriami, a także treści związane z oddziaływaniem środków masowych na społeczeństwo.
Kres podróży wyznacza ostatnia, IV część zatytułowana „Komunikowanie masowe, a system społeczny”. Ten dział poświęcony jest przede wszystkim współczesnemu społeczeństwu, temu, co wpłynęło na jego ostateczny kształt. Dziś jesteśmy charakteryzowani jako społeczeństwo masowe, informacyjne, sieciowe czy wreszcie medialne; stajemy się szarą masą, grupą zlewającą się w całość, a jednostka ma problemy z przetrwaniem. W dobie dzisiejszych czasów jesteśmy już prawie całkowicie wirtualni: prowadzimy wirtualne rozmowy, wirtualnie kupujemy, wirtualnie piszemy pamiętniki ( tzw. blogi). Mamy problemy ze słownictwem, z pisaniem. Młodzież uzależnia się od telewizji, internetu, telefonów komórkowych - wysyłając nawet po kilkadziesiąt sms-ów dziennie! Również do języka codziennego wprowadzamy skróty internetowe jak „thx” (dzięki) czy „btw” (tak przy okazji). Staliśmy się społeczeństwem on-line i to przeraża najbardziej.
Kończąc wyprawę przez rozległy i pełen tajemnic świat mediów chciałabym zachęcić do przeczytania tej książki. Treść jest napisana zrozumiałym i przystępnym językiem. Pozycja zawiera ciekawe wykresy, tabele i statystyki, towarzyszy jej również obszerna bibliografia. Szata graficzna i okładka nawiązuje do wielkich aglomeracji i metropolii. Pomarańczowe tło i wieżowce, a pośród nich ludzie chodzący po linach, niczym po krawędzi i granicy informacji. Balansujemy w tym wielkim świecie mediów, a jeden fałszywy ruch może spowodować tragiczne w skutkach konsekwencje.
Gorąco polecam sięgnąć po tę pozycję, aby uniknąć takich sytuacji.
Joanna H.A. Sieg
|
Drukarnia "AMK"
SUFLER 2006 |
|||
|
|||||
magazyn młodzieżowy „przeciąg” | |||||
copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton | designed by: Henryk Cieszyński |