strona główna
recenzje
wywiady
z wysokiej półki
rozmaitości
galerie „przeciągu”
archiwum
archiwum aktualności
wyślij do redakcji
zespół redakcyjny
wydawca
interesujące odnośniki
wejdź na F O R U M
Zmień skórkę:
|
|
wywiady
XIII Ogólnopolskie Forum Teatrów Szkolnych PRACA Z DZIEĆMI UCZY POKORY
17.02.2006 Magda Kwiatkowska
Rozmawiamy z przewodniczącym jury XIII Ogólnopolskiego Forum Teatrów Szkolnych
Piotrem Cieplakiem
Kiedyś na pytanie Piotra Gruszczyńskiego czy chciał Pan zostać księdzem,
odpowiedział Pan, że tak, ale piłkarzem też. A kiedy pojawił się teatr?
Jakoś tak się pojawił. A świadoma decyzja o zajmowaniu się reżyserią zapadła w parę lat
po ukończeniu studiów reżyserskich! Od zawsze byli natomiast ludzie, zwierzęta, drzewa, historie,
historyjki, muzyka, rytm, zabawa, zagadki i tajemnice.
Jak się Pan czuje w roli jurora?
Próbuję zdjąć ze swej funkcji majestat i nie udaję wszechwiedzącego. Oceny nie są tak ważne
dla dzieci jak dla opiekunów. Chcę sprzyjać rozmowie o teatrze, wskazywać na jego różnorodność
i bogactwo.
Co myśli Pan o samej idei Forum?
Pożyteczna i wartościowa. Jego długa tradycja dobitnie to potwierdza. Dzieci dowiadują się,
że takie salki i świetlice jak ich własna, istnieją we wszystkich zakątkach Polski. Forum
nobilituje całe środowisko teatralne.
Czego uczy praca z dziećmi i dla dzieci?
Teatru nie dzielę na ten dla dzieci i dla dorosłych. Dziesięć lat temu, kiedy moja córka zaczęła
chodzić do szkoły, prowadziłem tam teatrzyk „Huba-Buba” i był to dla mnie fragment tej samej
pracy, jakim było wystawianie „Króla Leara” „Historii Jakuba” czy „Słomkowego kapelusza”.
Dzieci i dorośli żyją na tym samym świecie, pełnym kolorów, śmiechu, piękna, bestialstwa
i rozpaczy. Za każdym razem pytamy o sens i kierunek drogi, o wierność, szukamy odwagi w sobie
i ładu w świecie. I nie ma mowy o łatwych pocieszeniach i prostych odpowiedziach, choć, rzecz
jasna, tonacja i aura spektakli dziecięcych jest inna. Praca z dziećmi i dla dzieci uczy pokory
i każe poszukiwać takiego języka, który w prostych słowach odsłoniłby całą złożoność świata.
To ogromne wyzwanie artystyczne. Z innej jeszcze strony, dzieci pomagają dorosłym spojrzeć
na siebie z dystansem i odkryć często naburmuszonego mądralę, który komplikuje sprawy proste,
a upraszcza skomplikowane.
Dziękujemy za rozmowę.
Magdalena Kwiatkowska
zdjęcia: Filip Springer
„Sufler” nr 5/2006
XIII Ogólnopolskie Forum Teatrów Szkolnych
|
|
Nasi dobroczyńcy:
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Platforma Medialna PMedia.pl
Akademia Nauki
PASO
Profi-Lingua
Paweł Kaczmarek
Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5
SUFLER 2006
|