Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home2/promien/public_html/przeciag-pl/init.php on line 13
magazyn młodzieżowy "przeciąg" - czasopismo internetowe
 
strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

recenzje

DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

06.12.2004 Kasia Florek

Wielki manipulator współczesnego kina kontra wielokrotnie nagradzany, niezwykle ceniony duński dokumentalista. Wychowanek kontra profesor. Uczeń kontra mentor. Lars von Trier kontra Jorgen Leth.

28 XI 2000, godz. 15:58 – Lars von Trier:
„Drogi Jorgenie,
Wyzwanie, które proponuję nazywa się: Pięć nieczystych zagrań. Na początek chcę, byś pokazał mi swój 12-minutowy film pt. „The Perfect Human”. Obejrzymy go wspólnie i przedyskutujemy, a następnie wyznaczę ci ograniczenia, nakazy i zakazy, według których będziesz musiał przerobić ten film. Powtórzymy ten proces pięć razy – stąd tytuł.”
Odpowiedź Jorgena:
„Drogi Larsie, (...) to bardzo ekscytujące. (...) Podejmuję wyzwanie. Pozdrowienia.”
Oto diaboliczny projekt, na jaki mógł zdobyć się tylko Las von Trier. Prowokacja zacierająca granice między fabułą a dokumentem. Jednocześnie prowokacja bardzo subtelna, która zmusza do rozważania m.in. na temat natury artysty w iście niebanalny sposób. Ostatecznie to duński kandydat do Oskara i niezależnie od gatunku film jakże typowy dla Larsa.
Oto w czasie spotkania ze swoim dawnym nauczycielem, Jorgenem Lethem, przy wódce i kawiorze Lars stawia przed Lethem wyzwanie. Leth ostrożnie zgadza się, ale szybko pożałuje swej decyzji. „Doskonały człowiek” (z 1967 r.) to film, w którym doskonałość pojawia się nie tylko w tytule – to rzecz perfekcyjna pod względem montażu, koncepcji i estetyki. Sam Trier darzy to dzieło wielkim szacunkiem, ale szacunek Larsa von Triera to niebezpieczna rzecz.
Pierwotny projekt Letha to czarno-biały, ascetyczny film, kręcony długimi, statycznymi ujęciami w studiu, na neutralnym, białym tle. Wymyślając swoje „nieczyste zagrania” Lars wykorzystuje wszelkie słabości Letha. Jorgen lubi palić cygara? Niech więc kręci remake na Kubie. Lubi długie ujęcia? Niech więc montuje nową wersję w opętańczym tempie 12 klatek na ujęcie (oznacza to cięcie co pół sekundy). Oryginał kręcony był w warunkach studyjnych? Następna wersja będzie realizowana w „najżałośniejszym miejscu na świecie”, który objawia się w postaci zatłoczonej, pełnej głodnych dzieci i prostytutek dzielnicy Bombaju. Leth nienawidzi kreskówek? Czwarty remake zrobi więc jako film animowany. Jednak ku niezadowoleniu Larsa każda kolejna wersja nabiera nowego, artystycznego znaczenia. „Jorgenie, jestem zmuszony cię ukarać.” – woła piskliwym głosem autor „Idiotów”. W całej grze chodzi przecież o to, aby złamać mistrza, rozbić jego film – skazić doskonałość. Dlaczego? Może von Trier po prostu jest urodzonym sadystą, przecież dręczenie jest jednym z ulubionych elementów jego filmów (jak choćby w „Dogville”). W tym wypadku celem była próba dobycia ze swojego mentora „wewnętrznego krzyku”. Von Trier wyjaśnia, że wg niego dokumenty Letha są zimne, przeintelektualizowane i nakręcone ze zbyt dużym dystansem. Czy dopiero artysta złamany, odarty z profesjonalnego warsztatu, rozbrojony z arsenału swych zawodowych umiejętności jest w stanie stworzyć cos naprawdę ważnego i szczerego? Ryzykowna koncepcja, ale godna rozważenia. „Pięć nieczystych zagrań” to rzecz arcyciekawa, ale nie dla wszystkich. Projekt jest na tyle ekscentryczny, że zainteresuje przede wszystkim fanów Larsa von Triera. Z wypiekami na twarzy, obejrzą go także ci, których fascynuje istota kina i proces jego tworzenia.

Kasia Florek
przeciąg 5/54 2004



26.05.2013tylko
31.08.2008
Mamma Mia!
kinowa wersja musicalu

29.09.2006„Polska na przestrzeni wieków”Krzysztof Nowak
29.09.2006„Świat człowieka
– świat kultury”
Zuzanna Fimińska
01.06.2006„Fakty i liczby”

Ola K. Woźniak
01.06.2006Rozmowy o Biblii

Marta Tuchołka
10.03.2006 Wydawnictwo Naukowe PWN „Dzieje kultury francuskiej”

Magda Kwiatkowska
10.03.2006Wydawnictwo Naukowe PWN
„Historia literatury francuskiej”

Marta
Tuchołka
09.03.2006.„Skibą w mur”

Bendlewsky Tommy
22.09.2005UTKANA CODZIENNOŚĆ

Kasia Florek
10.08.2005O.B.O.R.A. z dobrą „ŁAWECZKĄ”

Henryk Cieszyński
04.08.2005Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

Joanna H.A. Sieg
22.07.2005„Polka. Medium, cień, wyobrażenie”

Henryk Cieszyński
04.07.2005METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

Agnieszka C. Filipiak
02.07.2005Bob Geldof ponownie poruszył Ziemię

Henryk Cieszyński
18.06.2005BLUBRANIE NA LODOWEJ

Joanna Sieg
07.06.2005SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

Agnieszka C. Filipiak
06.12.2004TWOJA MUZYKA: Hiszpański dla początkujących

Mateusz Pilarczyk
06.12.2004DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

Kasia Florek
05.12.2004OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

Agnieszka C. Filipiak
13.07.2004porównanie

 

Zapisz się do newslettera
imię
email


Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński

Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home2/promien/public_html/przeciag-pl/lvpG2RMOFOyOIKFDr9.php on line 1074

Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home2/promien/public_html/przeciag-pl/lvpG2RMOFOyOIKFDr9.php on line 1076

Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home2/promien/public_html/przeciag-pl/lvpG2RMOFOyOIKFDr9.php on line 1261

Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home2/promien/public_html/przeciag-pl/lvpG2RMOFOyOIKFDr9.php on line 1263
- Kursy pierwszej pomocy