strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

recenzje

UTKANA CODZIENNOŚĆ

22.09.2005 Kasia Florek


Początkowo, kiedy usłyszałam o „Jedwabnej opowieści” pomyślałam, że to kolejny film z cyklu kobiecych, czyli ckliwych melodramatów przesyconych nadmiernym sentymentalizmem. Bo temat podjęty przez debiutującą, francuską reżyser, Eleonore Faucher nie jest niczym nowym w kinie, fabuła sięga do najprostszych środków wyrazu, a i sama forma jest daleka od wszelkich eksperymentów. Czym więc zachwycił krytyków (główna nagroda Tygodnia Krytyki na festiwalu w Cannes) i publiczność, która uznała go najlepszym na cieszyńskim festiwalu Era Nowe Horyzonty?


„Jedwabna opowieść” to kameralny i subtelny film, jednocześnie ujmujący swą prostotą. Opowiada o młodej dziewczynie Claire, która gdzieś we francuskiej mieścinie usiłuje ukryć przed wszystkimi niechcianą ciążę. Osamotniona, bez partnera, bez oparcia rodziny, buduje wokół siebie nieprzeniknioną skorupę. Nie ma ani środków, ani możliwości, żeby wychować dziecko, dlatego decyduje się na anonimowy poród. Nie chce nawet znać płci dziecka. Rzuca pracę w supermarkecie, aby zaszyć się w swojej kawalerce do momentu rozwiązania i tym samym uchronić się od wścibskich pytań i plotek. Aż któregoś dnia na jej drodze staje pani Melikan – jednak nie z życzliwością i otwartością, ale ze swoim dramatem i wynikającą z niego rezerwą do ludzi. Kobieta doświadczona, przedwcześnie podstarzała, straciła w wypadku motocyklowym jedynego syna. Ona też jest sama i jej życie również straciło sens. Czy istnieje coś jeszcze, co oprócz cierpienia, łączy te dwie tak różne od siebie kobiety? Pasja i talent. Pani Melikan zajmuje się artystycznym zdobieniem tkanin. Claire również ma w tym kierunku niepospolite zdolności...
„Jedwabna...” nie jest filmem przegadanym. Bohaterki częściej milczą niż mówią. Każdy kąt pracowni, w którym pracują nad materiałem, wypełnia cisza z rzadka przerywana rozmową. Ale obydwie nie mówią tego, co naprawdę myślą. Tutaj liczą się niezauważalne szczegóły, gesty, spojrzenia, detale, psychologiczne niuanse – one mówią więcej niż dialogi. Paradoksalnie, to dzięki nim Claire i pani Melikan mogą zagłuszyć swoją samotność, lepiej zrozumieć drugą osobę i samą siebie. Symbolem powstającej między nimi więzi staje się ozdabianie niezwykle delikatnego materiału wymagającego cierpliwości, precyzji i zdeterminowania, tutaj podniesione do rangi fascynującego rytuału. Zupełnie jak budowanie bliskich relacji z drugim człowiekiem.Reżyser zdołała po mistrzowsku wychwycić codziennie drobiazgi, które pogardzane w życiowym pędzie, tu nagle zyskują nowy wymiar. Także od strony technicznej „Jedwabna opowieść” zdaje się być utkaną, cienką jak pajęczyna tkaniną. Impresjonistyczne obrazy, kadrowanie i oświetlenie starannie dopracowane, duża rola szczegółów, nad którymi Eleonore Faucher taktownie panuje i dyskretnie dozowana muzyka Michaela Galasso – to wszystko połączone, ze znakomitym wyczuciem materii, cienką, delikatną nitką, która... nagle się urywa. Opowieść o nieokreślonym początku i niedoczekanym końcu. Jak mówi Faucher: „zależało mi na tym, żeby historia obu bohaterek pięknie wybrzmiała na ekranie. Żeby reżyseria, ujęcia, dźwięk wydobyły z niej liryzm, czasami oniryczny, kontrastujący z szorstkością, za którą kryją się obie kobiety.”
„Jedwabna opowieść” to historia o samotności, potrzebie zrozumienia i bliskości, ale też o odzyskaniu samego siebie dzięki obcowaniu z drugim człowiekiem. Jeśli jest to film kobiecy, to tylko w rozumieniu „kobiecości” jako pewnego rodzaju wrażliwości i to niekoniecznie zarezerwowanej tylko dla płci pięknej.

Kasia Florek
przeciąg 3/57 2005


26.05.2013tylko
31.08.2008
Mamma Mia!
kinowa wersja musicalu

29.09.2006„Polska na przestrzeni wieków”Krzysztof Nowak
29.09.2006„Świat człowieka
– świat kultury”
Zuzanna Fimińska
01.06.2006„Fakty i liczby”

Ola K. Woźniak
01.06.2006Rozmowy o Biblii

Marta Tuchołka
10.03.2006 Wydawnictwo Naukowe PWN „Dzieje kultury francuskiej”

Magda Kwiatkowska
10.03.2006Wydawnictwo Naukowe PWN
„Historia literatury francuskiej”

Marta
Tuchołka
09.03.2006.„Skibą w mur”

Bendlewsky Tommy
22.09.2005UTKANA CODZIENNOŚĆ

Kasia Florek
10.08.2005O.B.O.R.A. z dobrą „ŁAWECZKĄ”

Henryk Cieszyński
04.08.2005Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

Joanna H.A. Sieg
22.07.2005„Polka. Medium, cień, wyobrażenie”

Henryk Cieszyński
04.07.2005METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

Agnieszka C. Filipiak
02.07.2005Bob Geldof ponownie poruszył Ziemię

Henryk Cieszyński
18.06.2005BLUBRANIE NA LODOWEJ

Joanna Sieg
07.06.2005SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

Agnieszka C. Filipiak
06.12.2004TWOJA MUZYKA: Hiszpański dla początkujących

Mateusz Pilarczyk
06.12.2004DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

Kasia Florek
05.12.2004OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

Agnieszka C. Filipiak
13.07.2004porównanie

 

Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński
- Kursy pierwszej pomocy