strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

recenzje

METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

04.07.2005 Agnieszka C. Filipiak


Wygenerowana przez postęp przestrzeń, bohaterowie uwikłani we wszechobecny pęd, eskalacja samotności – to najpopularniejszy chyba sposób opracowywania motywu miasta przez filmowców. Najpopularniejszy i najbardziej pojemny, zbudowany tak jak miasto – w pionie, w poziomie i w poprzek niecywilizowanych emocji.
Początek filmu w scenerii wielkomiejskiej to „Metropolis” Fritza Langa, legenda kina z 1927. Historia, której akcja toczy się w przyszłości, a ludzie są podzieleni na dwie grupy: myślicieli, którzy stwarzają plany (ale nie znają mechanizmów działania) oraz robotników, którzy wytwarzają (ale nie mają żadnej wizji). Są od siebie odseparowani, chociaż razem tworzą całość. Opowieść o rewolucji, postępie i masie, którą tworzą mieszkańcy. Monumentalny film, po raz pierwszy określający miejskość jako stan umysłu skazanego na wyobcowanie.

Miasto – Azja

Tokio przypominające gardło monstrum, które pożera wszystko. A w nim dwoje zwyczajnych, zapomnianych przez wszystkich nie-Azjatów. „Między słowami” Sofii Coppoli stało się symbolem spotkania w nieujarzmionej przestrzeni współczesności, wyszeptanym poza tłumaczeniem słowem otuchy dla oderwanych od powierzchni miasta.
Nieostry, klaustrofobiczny obraz Hongkongu prezentuje w filmie „Chungking Express” Wong Kar-Wai. Jego postmetropolis to plastyczna, tętniąca życiem płaszczyzna. Wycinki z ulic pozbawionych tożsamości, sceny w barach porozrzucanych wszędzie i nigdzie, oraz autentyczna tęsknota za równowagą, za miłością, którą można zdobyć kolekcjonując puszki ananasów.

Miasto – Europa

„Niebo nad Berlinem” Wima Wendersa to miasto z perspektywy aniołów, nasycone niepokojem, skończonością i należące do śmiertelników. Liryczna wędrówka przez plątaninę ulic, nieziemskie istoty wyławiające z ciszy ludzkie myśli, to niedostępny, melancholijny obraz iluzoryczności naszego tu i teraz.
Polską odpowiedzią na zurbanizowany obszar wrażliwości jest „Warszawa” Dariusza Gajewskiego – świat złożony z rozbitych historii pojedynczych ludzi, mit stolicy stanowiącej punkt zbiegu wszystkich dróg. Czujna, kojąca próba ogarnięcia rozproszonego w przeszłości oddechu miasta, opowiadana przez tych, którzy spotykają się z Warszawą w tym słodko-gorzkim momencie.

Miasto – Ameryka

Bohaterki „Mulholland Drive” Davida Lyncha przybywają do Hollywood, gdzie sztuczne niebo, sztuczne gwiazdy i sztuczne uśmiechy kontrastują z prawdziwymi lękami.
W jednej ze scen uczestniczą w osobliwym spektaklu – wszystko jest w nim umowne: orkiestra tylko udaje orkiestrę, śpiewaczka porusza ustami korzystając z dobrodziejstw playbacku, konferansjer już na samym początku zdradza widzom zasady tej gry: „nie ma orkiestry, ale zaraz usłyszycie orkiestrę”. Maski, przebrania, ciągłe zmiany osobowości tworzą świat kusząco nierealny, skrywający cierpienie i samotność.
„Wiem jedno: ktoś powinien oczyścić to miasto, bo jest jak otwarty ściek. Pełno w nim brudu i śmieci. Nie mogę tego znieść. Dostaję bólu głowy” – oto kwintesencja filmu Martina Scorsese „Taksówkarz”. Kierowca, który chce zbawić cywilizację, obsesja wszechobecnej przemocy, Nowy Jork nocą. Film, który przypomina jazdę taksówką przez mroczne dzielnice ludzkich słabości.

Agnieszka C. Filipiak
przeciąg 1/55 2005


26.05.2013tylko
31.08.2008
Mamma Mia!
kinowa wersja musicalu

29.09.2006„Polska na przestrzeni wieków”Krzysztof Nowak
29.09.2006„Świat człowieka
– świat kultury”
Zuzanna Fimińska
01.06.2006„Fakty i liczby”

Ola K. Woźniak
01.06.2006Rozmowy o Biblii

Marta Tuchołka
10.03.2006 Wydawnictwo Naukowe PWN „Dzieje kultury francuskiej”

Magda Kwiatkowska
10.03.2006Wydawnictwo Naukowe PWN
„Historia literatury francuskiej”

Marta
Tuchołka
09.03.2006.„Skibą w mur”

Bendlewsky Tommy
22.09.2005UTKANA CODZIENNOŚĆ

Kasia Florek
10.08.2005O.B.O.R.A. z dobrą „ŁAWECZKĄ”

Henryk Cieszyński
04.08.2005Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

Joanna H.A. Sieg
22.07.2005„Polka. Medium, cień, wyobrażenie”

Henryk Cieszyński
04.07.2005METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

Agnieszka C. Filipiak
02.07.2005Bob Geldof ponownie poruszył Ziemię

Henryk Cieszyński
18.06.2005BLUBRANIE NA LODOWEJ

Joanna Sieg
07.06.2005SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

Agnieszka C. Filipiak
06.12.2004TWOJA MUZYKA: Hiszpański dla początkujących

Mateusz Pilarczyk
06.12.2004DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

Kasia Florek
05.12.2004OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

Agnieszka C. Filipiak
13.07.2004porównanie

 

Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński
Loga - Warszawa Informacje - Ziemia Ognista - Kulturystyka - Zakopane - Kursy pierwszej pomocy