strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

recenzje

OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

05.12.2004 Agnieszka C. Filipiak

W Europie, prawie 60 lat po wojnie, wszystko, co dotyczy Hitlera, nadal pozostaje w sferze tabu, w sferze bluźnierstwa i kontrowersji. Postać krzykliwego zbrodniarza z charakterystycznym wąsikiem stała się częścią popkultury, ikoną zła; dlatego, żeby stworzyć nowy wymiar historii Hitlera, realizatorzy „Upadku” za punkt wyjścia przyjęli, że: 1. Adolf Hitler był bezwzględnym barbarzyńcą i charyzmatycznym manipulatorem; 2. Adolf Hitler był człowiekiem; 3. Wiemy już o złu, które przyniósł nazizm – teraz czas dowiedzieć się czegoś jeszcze.

Schyłkowe dwanaście dni z życia Hitlera i ludzi z jego najbliższego otoczenia z perspektywy osobistej sekretarki wodza; normalność w nienormalności – wypijanie do dna grzechów III Rzeszy, ostatnie rozmowy, ostatnie rozkazy, ostatnie listy. Zmierzch epoki, dogasanie – nie tylko Hitlera, ale może przede wszystkim ludzi wokół niego. Szokująca ilość samobójstw, które popełniają naziści na wieść o przegranej, piętrzące się akty zdrady w najbliższym otoczeniu Fuhrera, oto wojna od środka, wojna taka jak wszystkie: okrutna, ale faktyczna, nieodwołalna. Inna dla naiwnej sekretarki Hitlera, która po latach żałuje współpracy z nazistami, inna dla zwykłych Niemców, którzy zdają się tańczyć na wulkanie, inna dla Berlina – miasta, które zostanie naznaczone. W samym epicentrum – kat: uparty, opętany ideą. W jednej chwili uznaje przegraną, żeby w następnej wydać nowe, doskonałe rozkazy ataku. Kluczem do Źródła tych zachowań jest rozmowa Hitlera z Ewą Braun (jego żoną), która bezskutecznie prosi o łaskę dla męża swojej siostry: „I po co teraz to wszystko? To nie ma sensu.”, „Taka jest moja wola” – odpowiada dyktator. Wola wyjaśniająca wszystko, fenomen zła, które porwało tłumy, determinacja, która wzbudziła podziw tak wielki, że wodza czczono jak boga.

„Upadek” to majstersztyk – idealnie skomponowany, wyważony, zbudowany na napięciu. Jest ono osią całej historii, jej kwintesencją – spożywane w milczeniu posiłki, odkrywanie kolejnych zdrajców wśród generałów, ataki wściekłości Wodza, wreszcie – zamknięta w zimnej tonacji schronu – cisza. Cisza destrukcyjna, jak powolny proces gnicia, przed którym nie ma ucieczki. Dodatkowym Źródłem napięcia jest mozaikowość kompozycji – sceny z berlińskiej ulicy, gdzie członkowie Hitlerjugend giną zapominając o klęsce, naturalistyczne obrazy ze szpitala polowego, prywatne dramaty współpracowników Hitlera, sceny ze schronu, w którym przebywa przywódca – karmienie psa, obłąkane rozkazy dla nieistniejących już oddziałów, spisywanie testamentu politycznego. Na oczach widzów rozpada się cała misternie budowana konstrukcja III Rzeszy, ideologia, duch walki, lojalność. Mit nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością, majestat schodzi do podziemi, idee łajdaczą się na dancingach, które już od dawne nie są orgiastyczne, nadzieje giną jak dogaszane na ostatnim przyjęciu papierosy.

Film jest rozpięty między fabularyzacją i realizmem – za sprawą narracji z perspektywy sekretarki, a antycznym, wzorcowym wręcz heroizmem nazistów. Patos i egzekucyjny wymiar sceny, w której pani Goebbels zabija szóstkę swoich dzieci, bo „nie warto żyć w świecie, który jest pozbawiony socjalizmu demokratycznego” stanowi jeden z najmocniejszych punktów filmu, obnażających zło inne od tego, do którego przywykliśmy w analizach poczynań nazistów. Jest to zło będące uświęceniem zbrodniczych idei, zło niszczące, ale też – co wzbudza największy sprzeciw moralny – zło unieśmiertelniające.

Agnieszka C. Filipiak
przeciąg 5/54 2004



26.05.2013tylko
31.08.2008
Mamma Mia!
kinowa wersja musicalu

29.09.2006„Polska na przestrzeni wieków”Krzysztof Nowak
29.09.2006„Świat człowieka
– świat kultury”
Zuzanna Fimińska
01.06.2006„Fakty i liczby”

Ola K. Woźniak
01.06.2006Rozmowy o Biblii

Marta Tuchołka
10.03.2006 Wydawnictwo Naukowe PWN „Dzieje kultury francuskiej”

Magda Kwiatkowska
10.03.2006Wydawnictwo Naukowe PWN
„Historia literatury francuskiej”

Marta
Tuchołka
09.03.2006.„Skibą w mur”

Bendlewsky Tommy
22.09.2005UTKANA CODZIENNOŚĆ

Kasia Florek
10.08.2005O.B.O.R.A. z dobrą „ŁAWECZKĄ”

Henryk Cieszyński
04.08.2005Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

Joanna H.A. Sieg
22.07.2005„Polka. Medium, cień, wyobrażenie”

Henryk Cieszyński
04.07.2005METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

Agnieszka C. Filipiak
02.07.2005Bob Geldof ponownie poruszył Ziemię

Henryk Cieszyński
18.06.2005BLUBRANIE NA LODOWEJ

Joanna Sieg
07.06.2005SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

Agnieszka C. Filipiak
06.12.2004TWOJA MUZYKA: Hiszpański dla początkujących

Mateusz Pilarczyk
06.12.2004DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

Kasia Florek
05.12.2004OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

Agnieszka C. Filipiak
13.07.2004porównanie

 

Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński
- Kursy pierwszej pomocy