strona główna

recenzje

wywiady

z wysokiej półki

rozmaitości

galerie „przeciągu”

archiwum

archiwum aktualności


numer 2 / 2007

Zajrzyj do środka



wyślij do redakcji

zespół redakcyjny

wydawca


interesujące odnośniki

wejdź na F O R U M


Zmień skórkę:
       

recenzje

Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

04.08.2005 Joanna H.A. Sieg

Na początku było słowo...Rzeczywiście pierwszym komunikatorem międzyludzkim był język i mowa. Ta era rozpoczęła się wraz z pojawieniem się na Ziemi człowieka rozumnego- homo-sapiens. Przez kilkadziesiąt stuleci mowa nam wystarczała, ale nadszedł moment, że ludzie zapragnęli czegoś więcej. Nastała Era Pisma. Doskonalona przez kolejne tysiąclecia zapoczątkowała narodziny druku i dzięki niemu nastąpił przełom. Era Komunikowania Masowego. Potem już tylko telekomunikacja, informatyzacja, aż wreszcie mamy Erę Komputera. Tak ewoluował system komunikacji. Książka Tomasza Gobana–Klasa wydana przez PWN pt. „Media i komunikowanie masowe” ma za zadanie odpowiedzieć na dwa główne pytania: · Na czym polega i jak dokonuje się proces komunikowania masowego? · Jakie są jego konsekwencje zarówno dla jednostek, jak i dla całego społeczeństwa? „Media i komunikowanie masowe” to swoisty podręcznik, który ułatwia pracę i może być źródłem wiedzy dla studentów nauk politycznych, dziennikarstwa, psychologii czy filmoznawstwa. Drogi Czytelniku! Zapraszam do podróży po świecie mediów... I część nosi tytuł: „Podstawowe pojęcia i modele”. W tym rozdziale autor przybliża nam hasło „komunikowanie się” i pojęcia z nim związane. Trochę historii i ogólnych wiadomości na ten temat. Przedstawia środki i formy komunikowania oraz najróżniejsze modele tego procesu np. model socjologiczny, percepcji czy falowy. II część to podróż do „Początków i rozwoju badań”. Tutaj pojawia się historia prasy, chronologia mass mediów. Wyjaśnione jest pochodzenie tej nazwy, określony jej prekursor. Opisane są zarówno wzloty, jak i upadki historii medialnego rynku. Autor przybliża również wzajemne relacje pomiędzy mediami i strukturą społeczną, próbuje odpowiedzieć na nurtujące nas pytania: kto kontroluje media i w czyim interesie oraz czyja wizja świata (rzeczywistości społecznej) jest w nich przedstawiona? Dalsza wędrówka po mediach i komunikacji to część III zatytułowana: „Analiza funkcjonowania mediów masowych”. Tutaj przeczytamy o działalności i organizacji mediów, o ekonomii. Czytelnik poznaje czysto teoretyczne prawa, które powinny rządzić tym światem - czysto teoretyczne, bowiem w niektórych państwach nigdy nie zostały wykorzystane w praktyce. Jak w Rosji czy Korei, w których nie ma wolności słowa, mediów, a ideologia liberalna jest potępiana. Z tego rozdziału dowiemy się o zasadach mediów informacyjnych np. obiektywizmie, zasadzie sprawiedliwości czy wielostronności. W tym dziale odkryjemy też Kartę Etyczną mediów polskich, czyli siedem głównych zasad dla mediów i dziennikarzy. Karta głosi m.in. Zasadę tolerancji i szacunku (często łamana w naszym kraju), prawdy czy sprawiedliwości. Czytelnik znajdzie tu również podział na gatunki medialne i ich cechy, relacje występujące pomiędzy publicznością, a audytoriami, a także treści związane z oddziaływaniem środków masowych na społeczeństwo. Kres podróży wyznacza ostatnia, IV część zatytułowana „Komunikowanie masowe, a system społeczny”. Ten dział poświęcony jest przede wszystkim współczesnemu społeczeństwu, temu, co wpłynęło na jego ostateczny kształt. Dziś jesteśmy charakteryzowani jako społeczeństwo masowe, informacyjne, sieciowe czy wreszcie medialne; stajemy się szarą masą, grupą zlewającą się w całość, a jednostka ma problemy z przetrwaniem. W dobie dzisiejszych czasów jesteśmy już prawie całkowicie wirtualni: prowadzimy wirtualne rozmowy, wirtualnie kupujemy, wirtualnie piszemy pamiętniki ( tzw. blogi). Mamy problemy ze słownictwem, z pisaniem. Młodzież uzależnia się od telewizji, internetu, telefonów komórkowych - wysyłając nawet po kilkadziesiąt sms-ów dziennie! Również do języka codziennego wprowadzamy skróty internetowe jak „thx” (dzięki) czy „btw” (tak przy okazji). Staliśmy się społeczeństwem on-line i to przeraża najbardziej. Kończąc wyprawę przez rozległy i pełen tajemnic świat mediów chciałabym zachęcić do przeczytania tej książki. Treść jest napisana zrozumiałym i przystępnym językiem. Pozycja zawiera ciekawe wykresy, tabele i statystyki, towarzyszy jej również obszerna bibliografia. Szata graficzna i okładka nawiązuje do wielkich aglomeracji i metropolii. Pomarańczowe tło i wieżowce, a pośród nich ludzie chodzący po linach, niczym po krawędzi i granicy informacji. Balansujemy w tym wielkim świecie mediów, a jeden fałszywy ruch może spowodować tragiczne w skutkach konsekwencje. Gorąco polecam sięgnąć po tę pozycję, aby uniknąć takich sytuacji. Joanna H.A. Sieg


26.05.2013tylko
31.08.2008
Mamma Mia!
kinowa wersja musicalu

29.09.2006„Polska na przestrzeni wieków”Krzysztof Nowak
29.09.2006„Świat człowieka
– świat kultury”
Zuzanna Fimińska
01.06.2006„Fakty i liczby”

Ola K. Woźniak
01.06.2006Rozmowy o Biblii

Marta Tuchołka
10.03.2006 Wydawnictwo Naukowe PWN „Dzieje kultury francuskiej”

Magda Kwiatkowska
10.03.2006Wydawnictwo Naukowe PWN
„Historia literatury francuskiej”

Marta
Tuchołka
09.03.2006.„Skibą w mur”

Bendlewsky Tommy
22.09.2005UTKANA CODZIENNOŚĆ

Kasia Florek
10.08.2005O.B.O.R.A. z dobrą „ŁAWECZKĄ”

Henryk Cieszyński
04.08.2005Książka Tomasza Gobana–Klasa „Media i komunikowanie masowe”

Joanna H.A. Sieg
22.07.2005„Polka. Medium, cień, wyobrażenie”

Henryk Cieszyński
04.07.2005METROFILMUS czyli motyw miasta w filmie

Agnieszka C. Filipiak
02.07.2005Bob Geldof ponownie poruszył Ziemię

Henryk Cieszyński
18.06.2005BLUBRANIE NA LODOWEJ

Joanna Sieg
07.06.2005SCENA TEATRALNA: Faust, czyli portret Mefista

Agnieszka C. Filipiak
06.12.2004TWOJA MUZYKA: Hiszpański dla początkujących

Mateusz Pilarczyk
06.12.2004DOBRE KINO: Przewrotna doskonałość

Kasia Florek
05.12.2004OSTATNIA FOTOGRAFIA HITLERA

Agnieszka C. Filipiak
13.07.2004porównanie

 

Nasi dobroczyńcy:


Wydawnictwo Naukowe
PWN SA

 


Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

 


Platforma Medialna PMedia.pl

 


Akademia Nauki

 


PASO

 


Profi-Lingua

 


Paweł Kaczmarek

 

Drukarnia "AMK"
62-025 Kostrzyn Wlkp.
ul. Sienkiewicza 5

 

 

SUFLER 2006


 
magazyn młodzieżowy „przeciąg”      

copyright © 1995-2006 Wydawnictwo New Ton designed by: Henryk Cieszyński
Perfumy - Zachodniopomorskie - Trekking - Odchudzanie - Humor - Kursy pierwszej pomocy